Hos Kilden STU & Botilbud arbejder vi med den unge ud
fra den enkeltes unikke behov og udfordringer.
Dette gør vi ud fra fire fokusområder:
Årsager til bekymrende skolefravær og isolationsproblematikker er komplekse og kræver et koordineret helhedsorienteret samarbejde.
På kilden STU og botilbud sammensætter vi et individuelt socialpædagogisk forløb til unge, der oplever udfordringer med skoletilknytning.
Der arbejdes med en fælles forståelse for den unges problematikker igennem fælles målsætninger i både STU og botilbud.
Kildens faciliteter tilbyder mulighed for at indsatsen omkring den unge starter i et særligt skærmet tilbud i vores bo-afdeling Palæet. Herfra vil der være fokus på, at skabe trygge samarbejdsrelationer til personale, som støtter den unge i en gradvis eksponering og brobygning til omverdenen og STU’ens øvrige matrikler.
- Afdækning af årsager til skolevægring Fælles forståelse og mål
- Planlægning af individuelt tilpasset forløb
- Oparbejdelse af trygge samarbejdsrelationer mellem den unge og personale
- Mulighed for skærmet tilbud med fokus på gradvis eksponering
Kilden har etableret et stærkt tværfagligt samarbejde for at støtte unge med skolevægring. Dette samarbejde involverer et dedikeret korps af personale fra både bo-afdelingen og STU, som arbejder tæt sammen for at sikre en helhedsorienteret indsats.
Kontinuitet er en nøglefaktor i samarbejdet, hvilket opnås gennem struktureret kommunikation og faste møder. Dette sikrer, at alle involverede parter er opdaterede og arbejder mod fælles mål, hvilket skaber en stabil og forudsigelig ramme for de unge.
Fagpersonerne hos Kilden besidder omfattende viden om autisme og mistrivsel. De anvender autismespecifikke tilgange, der er nøje tilpasset den enkelte unges behov. Dette inkluderer individuelle strategier og metoder, der tager højde for hver unges unikke udfordringer og styrker.
- Tværfagligt korps bestående af pædagoger og undervisere
- Fælles møder der sikrer stabilitet og faglig udvikling af indsatserne
- Faglig viden om autisme, mistrivsel og belastningsreaktioner
- Samarbejde og koordinering mellem Kilden, myndigheder, sektorer og familie
- Fælles forståelse
- Individuelle målsætninger
Kilden lægger stor vægt på at skabe trygge samarbejdsrelationer mellem de unge og personalet. Dette er fundamentet for at kunne tilbyde en effektiv og støttende indsats.
Hver ung modtager en skræddersyet indsats, der tager udgangspunkt i deres unikke behov og udfordringer. Dette sikrer, at støtten er målrettet og relevant. En vigtig del af forløbet er træning af personlige og sociale færdigheder. Dette hjælper de unge med at opbygge og styrke deres evner til at indgå i sociale sammenhænge, hvilket er essentielt for deres trivsel og udvikling. Forløbene hos Kilden er fleksible og tilpasses løbende for at imødekomme den unges udvikling og behov. Dette sikrer, at indsatsen altid er relevant og effektiv. For nogle unge starter indsatsen i f.eks. bo-tilbuddet, for andre med et reduceret skema.
En gradvis eksponering og tilbagevenden til skolemiljøet er en central del af forløbet. Dette sker i et tempo, der passer til den enkelte unge, for at sikre en tryg og succesfuld overgang. Disse elementer er alle vigtige komponenter i Kildens tilgang til at støtte unge med skolevægring og bidrager til at skabe en stabil og støttende ramme for deres udvikling.
- Trygge samarbejdsrelationer Individuelle indsatser
- Træning af sociale og personlige færdigheder
- Fleksibilitet og tilpasning til den unges udviklingstempo Gradvis eksponering og tilbagevenden
Ring eller skriv til
Susi Jensen, STU og Beskæftigelsesleder
Telefon 9385 0336
Mail susi@kilden-stu.dk
Algade 12 C
4660 Store Heddinge
Tlf: +45 5330 3329
administration@kilden-stu.dk
sikkerpost@kilden-stu.dk
Slottet: +45 5335 3329
Palæet: +45 9385 1059
Godset: +45 9385 1278
De små huse: +45 9385 0736
Susi Jensen, Leder +45 9385 0336
CVR-nr. Botilbud: 35595309
CVR-nr. STU og beskæftigelse: 40106162
STU-institutionsnr.: 280684